2017. júl 10.

Coach-kereső kisokos

írta: mbudai
Coach-kereső kisokos

avagy gyakorlati tanácsok coaching után érdeklődőknek

Az ötlettől az első találkozóig – érthetően arról, mi az a coaching, mikor és hogyan keressünk magunknak coach-ot, mire figyeljünk, amikor a szakemberek között válogatunk és elmesélem, mi vár az érintettekre a folyamat alatt. 

Néhány szó a coachingról

A coaching alapvetően egy segítő szakma, a coach célja, hogy az ügyfél (szakirodalomban coachee, de utálom ezt a szót, így nem is fogom használni) elérje azokat a célokat, amiket ő maga tűz ki magának, ez lehet kis túlzással bármilyen – üzleti, vagy magánéleti, hiszen a kettő gyakran összefügg. Ez egy nagyon pozitív, jövőorientált, érték alapú módszertan, ami a kliens erősségeire és készségeire fókuszál. A szakember ebben az esetben egy segítő kísérő, aki egy változási folyamatban irányban tartja, kíséri, támogatja ügyfelét. A coaching ereje abból fakad, hogy a coach és a kliens is elhiszik, a cél elérése lehetséges.

A coach nem is igazán ad tanácsot, nem ítél, nem minősít, figyelemmel, empátiával, változatos eszközökkel és a saját egyéniségével segít és fejleszt úgy, hogy a kliens tudását, tapasztalatait használják fel, rendezik át, értelmezik újra annak érdekében, hogy megtalálja a saját megoldását. Fő szabályként nem is foglalkoznak az adott helyzethez vezető okokkal, a fókusz mindig a megoldáson van – ez van, nézzük, hogyan oldjuk meg, mert elhisszük, lehet megoldást találni.

465311104.jpg

Ez formailag előre egyeztetett, jellemzően 60-90 perces coaching üléseken történik, amik mindig a kliensről szólnak. A coach feladata a keretek megteremtése, ebből következik, hogy a folyamat nem lehet sikeres az ügyfél akarása, munkája nélkül. A coach-ot szigorú normák és szabályok kötik, amikhez neki is tartania kell magát, a lényeg az ICF (International Coach Federation a világ legnagyobb coach szervezete) etikai kódexében elolvasható. Az abban olvasottak betartásán nem szokás vitatkozni.

Hogyan épül fel egy folyamat?

A kapcsolat vagy úgy kezdődik, hogy a kliens jut arra az elhatározásra, hogy szakemberhez megy, vagy a munkáltatója dönt úgy, hogy mellé rendel egyet. Utóbbi a neccesebb. Ha megvan a coach és az ügyfél, a felek szerződést kötnek, amiben rögzítik a célokat és a felelősségi köröket, különösen akkor, ha a Megbízó és az Ügyfél nem ugyanaz a személy – ez akkor fordul elő, ha a coach-ot nem a kliense fizeti. Ebben az esetben szükséges mindenkit egyszerre leültetni egy asztal köré a feladatok, felelősségi körök és a szabályok közös egyeztetése céljából, hogy mindenki számára tiszta legyen mi következik, ki mit tehet meg és mit nem – például a coach mit mond el a találkozóról a Megbízónak és mit nem – erről a témáról később, másik bejegyzésben bővebben is lesz szó.

A kliens és a coach első, négyszemközti találkozóját szoktuk „kémiai találkozóként” definiálni, amikor mindkét fél eldöntheti, akarja-e folytatni: a coach a valós igények és célok ismeretében látja, megvan-e a kompetenciája a segítséghez, az ügyfél pedig eldöntheti, akar-e egyáltalán a vele szemben ülő szakemberrel dolgozni. A coach mondhatja azt, és adott esetben mondania is kell, hogy a kliensen nem tud segíteni és ebben az esetben maga helyett javasolt más szakembert ajánlani. De olyan is van, aki nem variálja ezt túl, elkezdik, aztán hadd menjen a maga útján.

A coach az etikai normák és az önreflexiója alapján dönt, a kliens pedig ahogyan szeretné – de a későbbi sikeresség érdekében nagyon fontos, hogy ezt alaposan gondolja végig. Jön maga a munka, majd, amikor eljön az ideje lezárják a folyamatot és elköszönnek egymástól – hogy végleg, vagy csak adott időre, azt gyakran a lezárás pillanatában maguk sem tudják.

Mikor érdemes coach-ot keresnem?

Először tisztázzuk, mikor érdemes egyáltalán mérlegelni a szakember keresésének lehetőségét és/vagy vállalati környezetben mikor érdemes udvariasan, de határozottan visszautasítani ezt a kapott lehetőséget:

Eszedbe se jusson, ha…

  • nem bízol a módszertanban, marhaságnak tartod az egészet
  • nem akarod igazán a változást, ami most van még kibírható, jó ez így neked.
  • nem akarsz megnyílni egy idegen előtt
  • a megoldások keresése helyett az okokat akarod megérteni
  • a coach nem oké neked, nem akarsz vele dolgozni

A coaching nem való mindenkinek és nem is jó mindenre – mint minden segítő módszertannak, ennek is megvannak a maga korlátai és határai. A coach nem pszichológus még akkor sem, ha vannak átfedések, de a lényeg, hogy ez a módszertan elsősorban lelkileg egészséges emberekkel dolgozik.

Céges környezetben a coaching ideális esetben egyfajta gyémántcsiszolás, nem a „mentsük meg a gyengéket” módszertana. Gyakran előfordul, hogy valaki kap egy coach-ot, akit nem kért, és talán nem is akart. Ez nehéz ügy, később bővebben írok majd erről, addig csak egy apró tanács: szóljon, jelezze, lehetőleg inkább bele se menjen a folyamatba.

Mindent bele, ha…

      • Ha akarsz változtatni és hajlandó vagy tenni is érte.
      • Ha őszintén azt tudod mondani magadnak, hogy na jó, mozduljunk.
      • Ha csak keveset is, de tudsz valamit a módszertanról és szívesen kipróbálnád
      • Ha tudsz és akarsz is őszintének lenni egy idegennel
      • Ha az okok helyett a megoldásokat keresed, és bár lehet, ott van az orrod előtt, de nem találod
      • Ha mersz és akarsz is belenézni a tükörbe, hiszen lehet, hogy nem pont azt mutatja, amit Te gondolsz…

A coaching ülés egy pozitív, klassz, energiával feltöltő alkalom - nem fogtok a problémákon rágódni, arról lesz szó, hogyan és miként tudod megoldani azt, ami előtted áll. Előre fogtok nézni, megfogalmazzátok miért akarod, hová fogsz eljutni, honnan tudod, hogy ott tartasz már és elindultok. Mindezt úgy, hogy a coach nem ítél, vagy minősít, neki az lesz a jó, ami Neked - nem akar okosabbnak, tapasztaltabbnak lenni nálad. 

 

#businesscoaching #bonyhad #learninganddevelopment #mywayofworking #groupama #hwapo #keepcalm #boostingproductivity

Mate Budai (@mattagramm) által megosztott bejegyzés,

 

Kipróbálom, de kit válasszak?

Fontos tudni, hogy a piacon sok a vadász és kevés a fóka, egy erősen felhígult, divatos szakmáról beszélünk, ahol elsőre nagyon nehéz megállapítani ki a jó szakember és ki nem az. Ügyfél szempontjából egy biztos: bőven van választék, tessék nyugodtan válogatni. A coach-ok tiszteletdíjai széles skálán mozognak, ami fontos tényező, de kedves olvasó, óva intenék attól, hogy ez alapján hozd meg a döntésed. Inkább figyeld magad, a coach-ot és az érzéseid, az önreflexióra a folyamat során is szükség lesz:

      • Nézz utána az objektív információknak. Tapasztalat, végzettség, referenciák, de ne feledd: messziről jött ember azt mond, amit akar, a minősítések és facebook like-ok jó alapot jelenthetnek, de többet nem. Nem mindenki szeret színes képeken inspirálónak nevezett idézeteket posztolni közösségi oldalakra. Hallottam olyan statisztikákat, hogy ma Magyarországon több ezer, magát coach nak nevező ember van, akiknek csak egy része rendelkezik tényleges képzettséggel. Ha ez igaz, nagyon szomorú. Ez egy szakma, szerződésen alapuló szakmai kapcsolat. Fontos, hogy ne önjelölteket, hanem releváns szakmai tudással rendelkező szakembereket válasszunk.
      • Vigyázz az ajánlással. Talán az egyik legfontosabb választási szempont, jogosan, ám csak óvatosan: a coach a saját egyéniségével dolgozik, szakmán belül közhely, de „ahogy én coach-olok, nem coach-ol úgy senki” Emiatt lehet, hogy a kollégának, ismerősnek szimpatikus volt az illető, de ne ijedj meg, ha neked nem az. Minden coach más, vannak spirituális beállítottságúak és nagyon gyakorlatiasok is, olyat keress, aki hozzád passzol – de az ajánlás alapján érdemes elindulni.
      • Kerüld a barátokat, ez nem egy baráti beszélgetés. Jobban jársz, ha ismeretlent keresel még akkor is, ha a baráti körödben is van szakember. A coach-ok feladata, hogy ne a saját, hanem az ügyfél szemén keresztül lássák a helyzetet. Neked is jobb, ha a coach csak annyit tud rólad, amit Te elmondasz és nincsenek félinformációi rólad, a problémádról. A coach nem fizetett barát. Gyakran házi feladatot is ad. 
      • Professzionalitás, hitelesség: Figyeld, hogyan kommunikál, milyen a hozzáállása, hogyan fogad. Fontos, hogy az elején tisztázza veled a kereteket, a felelősségi köröket, akarjon megismerni. A jó coach számodra is érthetően el tudja mondani, hogyan fogtok dolgozni, nem rébuszokban beszél. Világosan fejezi ki magát, végig a folyamatban is érthető, hogy mit mond vagy kérdez. Nem kell folyton rákérdezned, hogy mit ért ez alatt? Tedd fel magadnak a kérdést: hiteles számodra a veled szemben ülő? Tipp: nézd meg, hol tervezi megtartani az üléseket. Bár sokan szeretik, de én ügyfélként menekülnék attól, aki kávézóban akarna velem beszélgetni –nem beszélnék bizalmas dolgokról úgy, hogy a szomszéd asztalnál bárki hallhatja ezt.
      • Bizalmi a légkör? Sokkal egyszerűbb lesz beszélgetni, ha jól érzed magad a társaságában. Az első alkalommal figyeld magad, milyen érzéseid vannak - ha el tudod engedni magad és megvan közöttetek a kémia, nagy baj már nem lehet. De vigyázz: másfajta kapcsolatot keress, ha azt veszed észre, a kémia fizikai vonzalmat jelent. A beszélgetésnek rólad kell szólnia, de nem szórakoztatnia kell és ne lepődj meg, ha a coach ösztönöz, elgondolkodtat, vagy tükröt tart, esetleg kissé konfrontatív – nézd meg, passzol-e hozzád a stílusa, tempója. A jó coach transzparens a saját érzéseivel, megéléseivel és véleményével kapcsolatban, de ezekről sosem megítélő módon beszél.
      • Kéretlenül is tanácsot ad, minősít, okoskodik? Állj fel és hagyd ott. A képzett coach ilyet nem csinál.

 LEGFONTOSABB:

      • Meg tudsz bízni benne? Ez a munka szoros kapcsolatot igényel a kliens és a coach között. Emiatt a bizalom elengedhetetlen és egyben a legfontosabb tényező – magánéleti és üzleti témák esetén egyaránt.

Miután leülsz valakivel, figyeld magad: öt perc után el mersz mondani neki olyat is, amit soha nem írnál ki Facebookra?

Ha igen, jó helyen vagy. Ha szorongsz, nem akarsz, tudsz, mersz megnyílni, van valami a másikban, ami nem tetszik, függetlenül attól, hogy tudod-e mi az, még nem kell elrohannod, kialakulhat. De ha ez nem történik meg gyorsan, ne erőltesd: ez a folyamat és maga a coach is érted van, és van olyan, hogy ez nem megy. Neked is jobb lesz, ha mással folytatod, többet nyersz vele és végső soron ez a lényeg. 

Leülhetsz a világ legjobb coach-ával és talán nem fog működni, míg egy kezdővel nem lesznek határok. Olyat keress, aki hozzád illik, mivel ez a módszertan a két ember között felépülő bizalmi kapcsolaton alapul.

 

#businesscoaching #mywayofworking #szekszard #tolna #groupama #hwapo #keepcalm #coaching #learninganddevelopment

Mate Budai (@mattagramm) által megosztott bejegyzés,

 

Ha megtaláltad az embered, bízd rá magad. Jól döntöttél. Hagyd, hogy vezessen, kísérjen, engedd, hogy fogja a kezed, mert addigra már elhiszed, hogy azért van ott, hogy segítsen. Bízz a folyamatban, végezd el a melót, gondolkodj, nevess, sírj, dühöngj, örülj, és hallgass Yoda mesterre: tedd, vagy ne tedd. De sohase próbáld.

 

 

...

A következő részben: Mi van akkor, amikor a munkáltató azt mondja, neked kell egy coach de te ezt valamiért nem akado? Mit lehet tenni, ha még akarnád is, de akit kaptál nem szimpatikus? Mire figyeljen a cég, amikor coachokat keres a saját embereinek? Miért érheti ez meg és mit nyerhet a vezető, a kliens és a cég is ezzel? Mit szoktak cégek jellemzően elszúrni ilyenkor? Mi az előnye és hátránya a belső coachoknak? 

 

...

Hálásan köszönöm az inspirációt, észrevételeket az alábbi magasan képzett, profi szakembereknek, akik szakmai, és ügyfél oldalról is nagyszerű visszajelzéseket adtak. A felsorolás szigorúan ABC sorrendben történik: Bártfai Adriennek, Durcsán Viktóriának (Groupama Biztosító) Herwerth Adriennek, (Cosmic Latte szaloniroda, Boldogságtervező) Farkashegyi Andreának, (Lianco) Hosszú-Bardócz Évának (pure design by bardoczeva)  Kiss Róbertnek, (UPC) Münnich Ivánnak (Samling Solution Consulting) Nagy Zsolt Ákosnak (Groupama Biztosító) és Ölschléger Blankának. (UPC Magyarország)

Szólj hozzá

szakmai coaching módszertan