2020. máj 31.

Online tréningek: pro és kontra

írta: mbudai
Online tréningek: pro és kontra

A járvány kezdetén a cégek minden személyes tréninget töröltek, jött a karantén, leállt minden. Az elmúlt hónapokban terjedtek el a digitális tréningek és kezd látszani, mire lesznek jók - az biztosnak tűnik, hogy a műfaj a válság csillapodása után is velünk fog maradni. Van mit tanulnunk. 

 

Nem minden téma működik online, de ami igen, az nagyon.

Napi szinten tartjuk őket, így ezt a bejegyzést saját és kollégák tapasztalatai alapján írtam arról, mire lehetnek jók a digitális készségfejlesztő tréningek – és mire nem. Új műfajról beszélünk, ami jelentős változásokat fog okozni az eddig megszokott képzésekben. Ennek egyaránt lehetnek nyertesei és vesztesei - nézzük, mit tudunk most.

 uj1.jpg

 

MI AZ ONLINE TRÉNING?

Az a képzési módszer, amikor a résztvevő valamely készségét (vezetői készségek, kommunikáció, konfliktuskezelés, satöbbi) digitálisan, számítógépen keresztül igyekszünk fejleszteni.

Ezek gyakorlatokról, önismeretről, készségfejlesztésről szólnak és nem arról, hogy valaki osztja az észt, hogy ugorjunk el a saját utunkból. Az más műfaj, hagyjuk is. 

Kezdetnek oszlassunk el egy illúziót: a digitális tréning sosem lesz olyan, mint a tantermi, vagy szabadtéri képzések. A kamerán keresztül nem lehet pótolni a személyes találkozást, a szünetben való beszélgetéseket, a másik ember közelségét, a közös nevetést, a nagy csendeket és még egy rakat más dolgot.

Nem jó mindenre, nem való mindenkinek és nem lehet minden témát digitálisan fejleszteni. De, és itt jön egy nagyon nagy de:

 

VANNAK ELŐNYEI, AMIKRE ÉPÍTENI ÉRDEMES

Nagyvonalúan tekintsünk el attól, hogy nem fertőzzük egymást a teremben, mert ennek előbb-utóbb vége lesz, tekintsünk hosszabb távra. Nézzük a legfontosabbakat:

 blog2.jpg

 

1) Időt és pénzt takarít meg

Egyikből sincs elég. A digitális tréningre nem kell elutazni, családot otthon hagyni, szállodában aludni: egy nyugodt helyre van szükség, internetre és képernyőre.

Nincs több órás utazás, kieső munkanap, nyomasztó feladatok, késő délutáni telefonok, éjszakai emailek, családi konfliktusok. 

Nem kell tréningterem, catering, utazási költségtérítés, szállás, nyomtatás. Csak le kell ülni a gép elé. Mivel jelen tudásunk szerint digitálisan legfeljebb fél napos tréningeket érdemes tartani, ezért a délelőtt, vagy a délután megmarad a munkára, családra, bármire.

 

 2) Gyorsabb reagálás, egyszerűbb szervezés

A képzések szervezése sokszor rémálom volt eddig - ki ér rá, kinek van szabija, hol van üres terem. Mivel nem kell utazni, termet, ellátást szervezni, ezért a szervezés sokkal könnyebb.

Gyorsan, napokon, órákon belül eljuttatható a szükséges tudás oda, ahol nagy szükség van rá. 

Sürgősen kell valami? Össze kell rakni a programot és másnap reggel mindenki telepedhet le a gépe elé két órában. Digitálisan is lehet gyakorlatokat végezni, szituációkat eljátszani, készséget fejleszteni és a szükséges tudás szinte azonnal ott van, ahol kell. Ebédre meg is vagyunk vele. 

 

3) Megszűnik a távolság

A főleg budapesti képzések az ország minden tájáról elérhetőek, a nemzetközi tudás könnyebben jut el hozzánk, minden felvehető videóra, a térbeli és időbeli korlátok ledőlnek. 

Sokat segíthet azoknak, akik több városban, telephelyen, netán országban vannak jelen, nem kell az utazás, a kiküldetés. 

Részt vehetünk egy képzésen a saját kanapénkról, függetlenül attól, hol van az a kanapé. Ha ez beindul, a számunkra szükséges tudás birtokába a sokkal egyszerűbben juthatunk.

 

4) A maga módján jól tud fejleszteni

Emlékszünk, illúzió: nem olyan mint a személyes azonban online is tudunk hatékonyan képezni: Elsősorban a gyakorlatias készségek – a mit mondj, mit csinálj, hogyan reagálj – fejlesztésére nagyon jó, míg filozofálgatni, az élet nagy dolgairól beszélni kevésbé.

Online is lehet lehet vidám, nagyon gyakorlatias, hasznos, pörgős képzéseket tartani, gyakorlatokat végeztetni, szituációkat eljátszani.

Nagyon fontos a tréner személye, a jó csoport már nem fogja megmenteni a rossz trénert, míg a jó tréner kezelni tudja majd a nehezebb, vagy nagyobb csoportot is. Minden adott hozzá technikailag és az eszközök terén is. 

 

5) Új lehetőségek, azonnali visszajelzések

A járvány lecsengése után a képzési módszerek keverhetővé válnak, így egy csapat, vagy az egyén fejlesztése szinte korlátlanul variálható lesz mind térben, mind időben – képzeljük el, hogy az elméleti anyagot elolvassuk, majd egy digitális tréningen gyakorlatok segítségével megértjük, miközben fel sem állunk a kanapéról.

A tanultakról és azok gyakorlati kipróbálásáról azonnali visszajelzéseket kaphatunk szinte bárkitől. 

Amikor eljön az ideje, végre személyesen is találkozunk, kicsit együtt leszünk, gyakorlunk, tapasztalatokat osztunk meg, majd a kör – ha akarjuk – kezdődhet elölről.

 

 kepernyofelvetel_119.png

 

A ÉRME MÁSIK OLDALA

Nem minden rózsaszín, hiszen tudjuk, a műfajnak vannak korlátai, ráadásul az online képzések hosszú távú hatásait még nem ismerjük - honnan ismerhetnénk, hiszen eddig igény sem nagyon volt rá, bárki bármit mond. Szóval még tanuljuk, de pár dolog már biztosan látszik. 

 

1) Nem való mindenkinek.

Nehéz azokkal, akik nem értik az alapvető angol kifejezéseket, vagy nem kezelik biztosan a számítógépet.

Nehezen fejleszthetők így azok, akik analógok maradtak a digitális világban.

Még akkor is, ha ennek anyagi, szociális, sokszor szomorú, rajtuk kívül álló okai vannak. Őket a digitális képzések csak akkor érik el - de az milyen jó lenne! - ha kapnának hozzá segítséget. Lesznek, akik idegenkedni fognak tőle, mások szét akarják majd trollkodni - mint minden változásnak, ennek is lesznek ellenzői. Nagyobb önfegyelmet és több koncentrációt igényel a résztvevőktől is.

 

2) Nem mindenki fogja tudni csinálni.

Ennek a változásnak lesznek nagy vesztesei a szakmán belül is. Új, digitális megoldásokat kell találni, a résztvevőket csak kis ablakban látjuk, kevesebb jelből kell megérteni mi történik, a technika kezelése sem mindig egyszerű és állandóan változik.

Az online tréningek más tréneri (és résztvevői) készségeket követelnek, amit még tanulni kell. 

Lesz, aki nem akar többet képernyő előtt ülni, olyan is, aki sosem ül ott, mert mondjuk kétkezi munkás. Aki jön, attól is több energia, változatosság, fordulat kell, más a módszertan és mások a résztvevők igényei is – amihez a trénernek igazodnia kell. Nem mindenkinek fog sikerülni.  

 

3) Online nagyon más

Kreatív, újszerű megközelítés, változatosság, pörgés kell, miközben a tréner hiányosságait és erősségeit a digitális tér egyaránt felnagyítja. 

Az unalmas beszélő fejek, a kivetített excel táblák, a felsorolással teli, dögunalmas céges prezentációk nem valók a digitális világba. 

Cak egy apróság: ha szemkontaktust akarunk, a kamerába kell nézni és nem a résztvevőkre. Az online figyelem pár percen beül elillan és ne feledjük: csak egy kattintás a Facebook. Olyan lesz ez a szakmának, mint a dinoszauruszoknak az a bizonyos meteor. 

 

4) Idő kell, hogy a módszertan kiforrjon

Hatalmas lendülettel gyűjtjük a tapasztalatokat, de gyakran csak akkor tudjuk meg egy témáról, hogy mehet-e online, amikor kipróbáltuk. Sok gyakorlás és még ennél is több több őszinte visszajelzés kell.

Sok-sok próba, jó-rossz képzés és gyakorlás kell még, mire biztosan tudni fogjuk mi és hogyan működik igazán jól.

Nincs (és nem is lesz) egységesen használt platform. Teams, Zoom, Webex, Skype, Bluejeans, hatalmas a katyvasz, ha a program jó, elromolhat a technika, vagy fordítva. Különböznek az elképzelések, ki-ki más online eszközt használ, ráadásul ezekben sokáig nem lesz szakmai konszenzus sem. De utat törni sosem egyszerű. 

 

 

View this post on Instagram

A post shared by Mate Budai (@mattagramm) on

 

 

VERDIKT: MOSTANTÓL ELŐRE AZ ONLINE IRÁNYÁBA? 

Nem, pontosabban nem csak arra. Azért nem eszik olyan forrón a kását. Most kileng az inga, mivel nincsenek személyes képzések, ezért mindent igyekszünk átvinni a digitális térbe. Azt látom, hogy a mélyebb megéléseket, érzelmi, emberi kapcsolatokat, szünetben, ebédnél való jó beszélgetéseket az online egyelőre nem tudja helyettesíteni, ezért a személyes tréningek helye szerintem továbbra is megmarad.

Amikor a járvány elvonul, újra találkozunk majd, de lesz, amikor mindenkinek jobb, ha csak a monitoron keresztül. 

Most azt tudjuk, hogy a digitális tréning elsősorban gyakorlatias témákkal működik, lehet rendkívül interaktív és pörgős alkalmakat csinálni. Ezért, illetve számos előnye miatt – időt, pénzt, energiát spórol, gyorsabb, több emberhez jut el – kiegészítő műfajként szinte biztosan velünk marad, ezért meg kell tanulni. 

Azt is tudjuk, nem való mindenkinek, nem minden témát lehet online és nem mindenki tudja majd tartani – de ez változhat, sok izgalmas fejlesztés előtt állunk, amikre nem ma még nem is gondolunk. Lesznek még meglepetések, paradigma váltások, bizonyítják még be a lehetetlenről, hogy mégis lehet.

 

Hosszú távon a személyes és az online képzések szoros egymás mellett élését várom, amivel mindenki nyer.

Kivéve azokat, akik nem tudnak, vagy akarnak változni.

De ők még sosem jártak jól.  

 

 

Utóirat:

Nagyon büszke vagyok a szakmára és a kollégáim jelentős részére. Nem panaszkodunk nyilvánosan, de minket is padlóra vágott – vagy vághatott volna – a járvány. Március közepén a hónapokra előre tele naptáram 24 óra alatt ürült ki.

De mi nem állami segítségért könyörögtünk, vagy sírtuk tele a közösségi médiát, nem panaszkodtunk, hanem felkötöttük a gatyát és beleálltunk. Facebook csoportokat alakítottunk, tapasztalatokat osztottunk meg, teszteltünk, gyakoroltunk, idegenek, régi ismerősök, kollégák tartották egymásban a lelket és leszegett fejjel mentünk előre.

Hiszti és nyavajgás nélkül – holott közülünk sokan nem tudják, miből élnek meg a következő hónapokban. Büszke vagyok rájuk is. És köszönöm, hogy együtt megyünk ezen az úton.

 

 

 

Szólj hozzá

aktuális szakmai háttér módszertan