đŸ•”ïž Az Elveszett fĂłkusz nyomĂĄban – A figyelem Ă©s idƑ tĂșlĂ©lƑtĂșrĂĄja
2025. februĂĄr 03. Ă­rta: mbudai

đŸ•”ïž Az Elveszett fĂłkusz nyomĂĄban – A figyelem Ă©s idƑ tĂșlĂ©lƑtĂșrĂĄja

Új gyakorlatot Ă­rtam, mert szeretnĂ©k tĂșllĂ©pni az unalmas sĂŒrgƑs-fontos mĂĄtrixon...

Ha a gyakorlatot el akarnĂĄm adni, valahogy Ă­gy tennĂ©m: "Ha valaha is Ă©rezted, hogy az idƑ kifolyik a kezedbƑl, Ă©s mire Ă©szbe kapsz, mĂĄr este van – akkor jĂł hĂ­r: nem vagy egyedĂŒl. A modern vilĂĄg egyik legnagyobb kihĂ­vĂĄsa nem az idƑhiĂĄny, hanem az, hogy kĂ©pesek vagyunk-e arra figyelni, amire igazĂĄn kellene. "Az Elveszett FĂłkusz NyomĂĄban" egy interaktĂ­v, Ă©lmĂ©nyszerƱ gyakorlat, amelyben vĂ©gigjĂĄrjuk, hovĂĄ tƱnik az idƑd, milyen szokĂĄsok raboljĂĄk el a figyelmedet, Ă©s hogyan tudod tudatosan irĂĄnyĂ­tani a fĂłkuszodat. Ez nem egy szokĂĄsos „idƑmenedzsment trĂ©ning” – ez egy nyomozĂĄs, egy tĂșlĂ©lƑtĂșra a sajĂĄt figyelmed vilĂĄgĂĄban."

A program sorĂĄn:
🔎 Visszakeresed az eltƱnt perceket Ă©s ĂłrĂĄkat – vajon tĂ©nyleg arra ment el az idƑd, amire szeretted volna?
🏆 Megkapod az Oscar-dĂ­jat (vagy Ă©pp a Szundi Rekorder cĂ­met...) – Ă©s közben rĂĄjössz, milyen mintĂĄzatok alakĂ­tjĂĄk az idƑgazdĂĄlkodĂĄsodat.
đŸ› ïž MegĂ©pĂ­ted a sajĂĄt fĂłkuszod szobrĂĄt – vizuĂĄlisan Ă©s fizikailag is formĂĄba öntve, mit jelent szĂĄmodra a tudatos figyelem.
✉ Levelet Ă­rsz 2025 karĂĄcsonyĂĄra sajĂĄt magadnak – hogy amikor elolvasod, lĂĄsd, mennyire sikerĂŒlt megvalĂłsĂ­tani a terveidet.

Ez a gyakorlat nem unalmas elmĂ©letekrƑl szĂłl, hanem rĂłlad, a te idƑdrƑl, a te szokĂĄsaidrĂłl, a te döntĂ©seidrƑl. Ha valaha is szeretted volna visszavenni az irĂĄnyĂ­tĂĄst az idƑd felett – itt az alkalom, hogy megkezdƑdjön a nyomozĂĄs. KĂ­vĂĄncsi vagy a forgatĂłkönyvre? VĂĄgjunk bele! 

Az elveszett fókusz nyomåban - a gyakorlat leíråsa és forgatókönyve

 

A gyakorlat cĂ©lja, hogy a rĂ©sztvevƑk felismerjĂ©k, hogyan kezelik az idejĂŒket Ă©s figyelmĂŒket, milyen tĂ©nyezƑk segĂ­tik Ă©s veszĂ©lyeztetik a fĂłkuszukat. A dĂ­jĂĄtadĂł jĂĄtĂ©kos formĂĄban reflektĂĄl az idƑgazdĂĄlkodĂĄsi szokĂĄsaikra, mĂ­g a szoborĂ©pĂ­tĂ©s vezetƑk esetĂ©ben valĂłdi szervezĂ©si Ă©s fĂłkusztartĂĄsi helyzetet teremt, ahol nemcsak az egyĂŒttmƱködĂ©sen, hanem az idƑmenedzsmenten is mĂșlik a siker. Közben vĂĄltozatos, segĂ©deszközös (de nem sok) Ă©s remĂ©nyeim szerint nem is unalmas, a kĂ©sƑbbi levĂ©l elolvasĂĄsa pedig akĂĄr katarzisos is lehet. Vagy nem, de az esĂ©ly megvan rĂĄ. 

⏳ IdƑkeret (összesen: kb. 2-2,5 Ăłra)

A gyakorlat felépítése: 

  1. Kiscsoportos beszĂ©lgetĂ©s Ă©s sharing – 25 perc
  2. Oscar-dĂ­jak kiosztĂĄsa Ă©s indoklĂĄs – 10 perc
  3. Prezentációk – 10 perc
  4. FĂłkusztartĂĄs Szobra – ÉpĂ­tĂ©s vezetƑvel Ă©s megfigyelƑvel – 20 perc
  5. Szobrok bemutatĂĄsa Ă©s irĂĄnyĂ­tott beszĂ©lgetĂ©s – 20 perc
  6. A fĂłkusz felborĂ­tĂĄsa (munka Ă©s magĂĄnĂ©let) – 20 perc
  7. Levélírås (20 perc)

 

Mi marad meg abbĂłl, amire figyelĂŒnk?

Ez a gyakorlat nem elmĂ©leti fejtegetĂ©s arrĂłl, miĂ©rt ne görgessen valaki TikTokot egy tĂĄrgyalĂĄs közben. Nem egy Ășjabb „hĂ©t lĂ©pĂ©s a jobb koncentrĂĄciĂłhoz” lista, mert az ilyesmi a gyakorlatban ritkĂĄn mƱködik. Ehelyett egy Ă©lmĂ©nyszerƱ, tapasztalati tanulĂĄsra Ă©pĂŒlƑ feladat, amely a rĂ©sztvevƑ sajĂĄt Ă©letĂ©bƑl indul ki, a sajĂĄt helyzetein keresztĂŒl vezeti vĂ©gig, Ă©s vĂ©gĂŒl rĂĄ bĂ­zza a tanulsĂĄgokat

Ez egy Ă©lmĂ©ny szeretne lenni. Egy folyamat, amiben a rĂ©sztvevƑk beszĂ©lgetnek, reflektĂĄlnak, elismerĂ©st adnak Ă©s kapnak, Ă©pĂ­tenek valamit, majd egy szemĂ©lyes levĂ©lben zĂĄrjĂĄk le azt, amit ĂĄtĂ©ltĂ©k.

A trĂ©ning sorĂĄn akkor kerĂŒl elƑ, amikor a rĂ©sztvevƑk nemcsak azt akarjĂĄk megtanulni, hogyan tartsĂĄk meg a fĂłkuszukat, hanem azt is, hogy mire Ă©rdemes egyĂĄltalĂĄn figyelniĂŒk. A gyakorlat sorĂĄn a dĂ­jĂĄtadĂł Ă©s a szoborĂ©pĂ­tĂ©s nem dĂ­szlet, hanem eszköz: segĂ­t ĂĄtĂ©lni, hogy az elismerĂ©s, a fĂłkuszĂĄlt figyelem Ă©s a tudatos jelenlĂ©t hogyan formĂĄlja a kapcsolatokat Ă©s a döntĂ©seket.

A vĂ©gĂ©n a levĂ©lĂ­rĂĄs nem egy kötelezƑ kör, hanem egy lezĂĄrĂĄs: egy belsƑ pĂĄrbeszĂ©d, amiben a rĂ©sztvevƑ maga fogalmazza meg, mi az, amit ebbƑl az egĂ©szbƑl tĂ©nyleg magĂĄval visz.

Ez nem egy elmĂ©let. Ez az Ƒ Ă©lete, az Ƒ tapasztalata, az Ƒ döntĂ©sei. És ez az, ami igazĂĄn szĂĄmĂ­t.

 

🔧 Eszközök

  • ÉpĂ­tƑkĂ©szlet (kb. 3-5 doboz elegendƑ 15 fƑre)
  • Telefonok (a rĂ©sztvevƑk sajĂĄt kĂ©szĂŒlĂ©kei, a kĂ©pernyƑidƑ ellenƑrzĂ©sĂ©hez)
  • StopperĂłra vagy idƑmĂ©rƑ eszköz (idƑkeret betartĂĄsĂĄhoz)
  • PapĂ­r Ă©s toll (jegyzetelĂ©shez, ha szĂŒksĂ©ges)

 

📌 Gyakorlat menete

1) Kiscsoportos beszĂ©lgetĂ©s – IdƑhasznĂĄlati reflexiĂł (25 perc)

A rĂ©sztvevƑk 5 fƑs kiscsoportokban megbeszĂ©lik a következƑ kĂ©rdĂ©st:

KĂ©rdĂ©s 1: "Mire ment el az idƑd ma reggel?"

  • NĂ©zzĂ©k meg a telefonjukon az Ă©bresztĂ©s Ă©s az elsƑ munkĂĄval kapcsolatos tevĂ©kenysĂ©g közötti idƑt. Hol volt az elsƑ “idƑszivĂĄrgĂĄs”? Volt olyan, amire feleslegesen ment el idƑ?

đŸ”č KĂ©rdĂ©s 2: "Ha lenne egy visszatekerƑ gombod, mit csinĂĄlnĂĄl mĂĄskĂ©pp az elmĂșlt 24 ĂłrĂĄban?"

  • Melyik idƑtöltĂ©s volt, amit utĂłlag megbĂĄntak vagy haszontalannak Ă©reztek? MiĂ©rt nem lĂĄttĂĄk ezt elƑre? Hogyan döntöttek volna mĂĄskĂ©pp, ha akkor tisztĂĄban lettek volna az idƑ jelentƑsĂ©gĂ©vel?

đŸ”č KĂ©rdĂ©s 3: "Melyik app rabolta el a legtöbb idƑdet tegnap?"

  • Telefonon nĂ©zzĂ©k meg a kĂ©pernyƑidƑ-statisztikĂĄt. Melyik app a legnagyobb “idƑrabló”? Vajon az app gyƑzött le Ƒket, vagy tudatos döntĂ©s volt?

📌 15 perc beszĂ©lgetĂ©s + 10 perc sharing. Minden csoport elmondja a legfontosabb gondolatokat.


2) Oscar-dĂ­jak kiosztĂĄsa Ă©s prezentĂĄciĂł (20 perc)

  • 10 perc: Oscar-dĂ­jak kiosztĂĄsa Ă©s indoklĂĄs

Minden csoport közösen dönt a sajĂĄt csapatĂĄban, hogy ki Ă©rdemli a következƑ dĂ­jakat:

🏅 "A reggeli rekorder" – Aki a leghosszabb ideig szundizott.
🏅 "A multitasking mĂĄgusa" – Aki az egĂ©sz nap folyamĂĄn a legtöbb dolgot prĂłbĂĄlta egyszerre csinĂĄlni.
🏅 "A kĂ©pernyƑ kirĂĄlya/kirĂĄlynƑje" – Aki tegnap a legtöbb idƑt töltötte a telefonjĂĄn.
🏅 "A visszatekerĂ©s bajnoka" – Aki a legnagyobb baklövĂ©st csinĂĄlta tegnap, Ă©s nagyon visszacsinĂĄlnĂĄ.
🏅 "A bölcs idƑutazĂł" – Aki a legjobb tanĂĄcsot adnĂĄ a tegnapi önmagĂĄnak.

đŸŽ€ A dĂ­jazottak röviden indokoljĂĄk, miĂ©rt kaptĂĄk a dĂ­jat.

10 perc: PrezentĂĄciĂłk A csoportok bemutatjĂĄk a döntĂ©seiket, a beszĂ©lgetĂ©sben a fĂłkuszra Ă©s annak tartĂĄsĂĄra vezetjĂŒk rĂĄ a tĂ©mĂĄt Ă©s beszĂ©lĂŒnk errƑl a rĂ©sztvevƑkkel!

 

(Hosszabb blokk esetĂ©n itt szĂŒnet!)

 

3) A FĂłkusztartĂĄs Szobra – ÉpĂ­tĂ©s vezetƑvel Ă©s megfigyelƑvel (20 perc)

  • A 3. rĂ©sz elƑtt fĂ©lrehĂ­vod a csoportok vezetƑit Ă©s megfigyelƑit.
  • A vezetƑknek ki kell adniuk a feladatot, megszervezni, vezetni Ă©s ellenƑrizni a munkĂĄt.
  • A megfigyelƑk az idƑfelhasznĂĄlĂĄst Ă©s a szervezĂ©si dinamikĂĄt figyelik.

Instrukció (csak a vezetƑknek):
„Most minden csapat Ă©pĂ­tsen meg egy szobrot, amely a fĂłkusztartĂĄst szimbolizĂĄlja! Az alakjĂĄnak tĂŒkröznie kell azt, hogyan lĂĄtjĂĄtok a fĂłkuszĂĄlĂĄs mƱködĂ©sĂ©t.” A csoportok megĂ©pĂ­tik a szobrukat a vezetƑ irĂĄnyĂ­tĂĄsĂĄval.

⏳ IdƑkeret: 20 perc

 Én ilyen Ă©pĂ­tƑkockĂĄt adok, de Te olyat adsz, amilyet csak szeretnĂ©l: 

0305bc77-ec9b-41e6-8dae-65a4d5c77a1a.webp

 

4) Szobrok bemutatĂĄsa Ă©s irĂĄnyĂ­tott beszĂ©lgetĂ©s (20 perc)

Minden csapat bemutatja az alkotåsåt, és vålaszol az alåbbi kérdésekre:

    • MiĂ©rt Ă­gy Ă©pĂ­tettĂ©tek meg?
    • Mit szimbolizĂĄlnak az egyes rĂ©szek?
    • Mi kellett ahhoz, hogy ne essen szĂ©t?

🎯 IrĂĄnyĂ­tott beszĂ©lgetĂ©s, sharing, kivezetĂ©s: 

  • "Ha a szobrotok egy nap lenne az Ă©letetekbƑl, melyik napszak lenne? És miĂ©rt?"
  • „A fĂłkusztartĂĄs egy stabil szerkezet vagy egy folyamatos egyensĂșlyozĂĄs?”
  • „Milyen â€˜Ă©pĂ­tƑelemek’ segĂ­tik a fĂłkuszotokat?”
  • "Ha el kĂ©ne hagyni egy elemet a szoborbĂłl, hogy hatĂ©konyabbĂĄ vĂĄljon, mit vennĂ©tek ki belƑle?"
  • "Ha hozzĂĄ kĂ©ne adni egy Ășj elemet, ami segĂ­ti a fĂłkusztartĂĄst, mi lenne az?"


5) A fĂłkusz felborĂ­tĂĄsa – Munka vs. magĂĄnĂ©let (20 perc)

A szobrok ismeretében kérdés kérdés minden csapathoz:

    • „Ha a szobor a fĂłkuszotokat jelkĂ©pezi, mi az az egy dolog, ami ezt leginkĂĄbb felborĂ­thatnĂĄ a munkĂĄban?”
    • „És mi az, ami a magĂĄnĂ©letben?”

Minden csapat megnevezi a legnagyobb figyelemelterelƑjĂ©t a kĂ©t terĂŒleten, Ă©s röviden megindokoljĂĄk.

🎯 ÁtvezetĂ©s a következƑ feladatra:

  • Most mĂĄr lĂĄtjĂĄk, hogy a fĂłkusz sĂ©rĂŒlĂ©keny, Ă©s konkrĂ©t akadĂĄlyokat tudtak beazonosĂ­tani.
  • FelvezetjĂŒk a következƑ feladatot, ahol mĂĄr a sajĂĄt fĂłkusz 2025-ös verziĂłjĂĄt fogjĂĄk megfogalmazni.

⏳ IdƑkeret: 20 perc

6) 📜 LevĂ©l a JövƑbeli Önmagadnak – 2025 FĂłkusza

📌 CĂ©l: A rĂ©sztvevƑk elƑre meghatĂĄrozzĂĄk a 2025-ös Ă©v (mivel 2025 januĂĄrjĂĄban Ă­rtam a gyakorlatot, de ezt kezeljĂŒk rugalmasan. MĂĄtĂ©) legfontosabb fĂłkuszpontjait munkĂĄban Ă©s magĂĄnĂ©letben egyarĂĄnt, hogy tudatosan dolgozzanak rajtuk az Ă©v sorĂĄn. A levĂ©l egy szemĂ©lyes visszajelzĂ©s lesz sajĂĄt maguk szĂĄmĂĄra, amit 2025 karĂĄcsonyĂĄn fognak elolvasni.

📌 InstrukciĂłk a rĂ©sztvevƑknek

💡 „Most Ă­rjatok egy levelet sajĂĄt magatoknak, amit 2025 karĂĄcsonykor fogtok elolvasni. Ebben a levĂ©lben fogalmazzĂĄtok meg, hogy mire kell fĂłkuszĂĄlnotok 2025-ben ahhoz, hogy az Ă©v vĂ©gĂ©re elĂ©gedettek legyetek magatokkal.”

đŸ”č 1. Munka – Mi lesz a fĂłkuszod 2025-ben?

  • Mi az a hĂĄrom legfontosabb dolog, amire figyelned kell a munkĂĄdban?
  • Milyen szokĂĄsokat vagy rendszereket kell kialakĂ­tanod?
  • Milyen figyelemelterelƑk sodorhatnak le az ĂștrĂłl?

đŸ”č 2. MagĂĄnĂ©let – Mi lesz a fĂłkuszod 2025-ben?

  • Melyik kapcsolatodra vagy tevĂ©kenysĂ©gedre akarsz nagyobb figyelmet fordĂ­tani?
  • Milyen Ășj vagy meglĂ©vƑ szokĂĄst szeretnĂ©l fenntartani?
  • Mi az, amit csökkenteni vagy elengedni szeretnĂ©l, mert elveszi az energiĂĄdat?

đŸ”č 3. Üzenet a jövƑbeli önmagadnak

  • Ha 2025 karĂĄcsonyĂĄn kinyitod ezt a levelet, mit szeretnĂ©l lĂĄtni?
  • Írj egy mondatot magadnak, amit egĂ©sz Ă©vben Ă©szben kell tartanod!
    • : „A fĂłkuszom ott van, ahol a legnagyobb hatĂĄst tudom elĂ©rni.”
    • VAGY: „Nem sodrĂłdok, hanem tudatosan haladok az ĂĄltalam kijelölt Ășton.”

⏳ IdƑkeret: 20 perc, 15 perc írás, 5 perc reflektálás vagy csendes átgondolás (opcionális)

📌 Hogyan kezeljĂŒk a leveleket? LezĂĄrt borĂ­tĂ©kban leadhatjĂĄk, Ă©s a trĂ©ning szervezƑje visszajuttatja nekik 2025 karĂĄcsonyĂĄn.

Ha maguknĂĄl tartjĂĄk: ÍrjĂĄk be a naptĂĄrukba december 24-Ă©re, hogy nyissĂĄk ki Ă©s olvassĂĄk el.

 

Ennyi, szĂŒnet, gyakorlat vĂ©ge, katarzis. Vagy nem, de remĂ©lem, legalĂĄbb egy picike igen. 

 

Miért pont ez és miért pont így?

AzĂ©rt, mert tele van a vilĂĄg sablonos dumĂĄkkal a fĂłkuszrĂłl meg az idƑgazdĂĄlkodĂĄsrĂłl. Minden mĂĄsodik cikk azt mondja, hogy „tervezz jobban” meg „hasznĂĄlj Pomodoro-mĂłdszert”, mintha ettƑl hirtelen mindenki hatĂ©kony Jedi-mester lenne. A valĂłsĂĄgban viszont, ha valakinek nincs fĂłkusza, vagy összevissza vĂĄltogatja, akkor persze, hogy kapkod, sodrĂłdik, Ă©s a vĂ©gĂ©n azt sem tudja, hova lett az egĂ©sz napja.

A menedzselĂ©shez lehet tippeket adni – szerintem a hatĂĄrhĂșzĂĄs Ă©s a nemet mondĂĄs a kĂ©t legfontosabb –, de cĂ©lt adni nem lehet. Azt vagy megtalĂĄlja magĂĄnak az ember, vagy marad a langyos vĂ­zben, Ă©s tovĂĄbb nyomogatja a naptĂĄrĂĄt abban a remĂ©nyben, hogy attĂłl majd minden magĂĄtĂłl megoldĂłdik. Ez a gyakorlat pont erre megy rĂĄ: nem egy Ășjabb idƑmenedzsment-trĂŒkk, hanem egy eszköz arra, hogy a rĂ©sztvevƑ megtalĂĄlja azt a cĂ©lt Ă©s fĂłkuszt, amiĂ©rt egyĂĄltalĂĄn Ă©rdemes jĂłl bĂĄnnia az idejĂ©vel. Mert ha nincs cĂ©l, nincs fĂłkusz sem – Ă©s ha nincs fĂłkusz, akkor marad a kapkodĂĄs, a multitasking-lavina meg a „hova tƱnt a napom?” Ă©rzĂ©s.

Ezért nem sablonok, hanem valódi helyzetek. Nem elmélet, hanem tapasztalat. Tréning Måté módra. I love this game. 

A bejegyzés trackback címe:

https://jegtoro.blog.hu/api/trackback/id/tr8418788166

Kommentek:

A hozzĂĄszĂłlĂĄsok a vonatkozĂł jogszabĂĄlyok  Ă©rtelmĂ©ben felhasznĂĄlĂłi tartalomnak minƑsĂŒlnek, Ă©rtĂŒk a szolgĂĄltatĂĄs technikai  ĂŒzemeltetƑje semmilyen felelƑssĂ©get nem vĂĄllal, azokat nem ellenƑrzi. KifogĂĄs esetĂ©n forduljon a blog szerkesztƑjĂ©hez. RĂ©szletek a  FelhasznĂĄlĂĄsi feltĂ©telekben Ă©s az adatvĂ©delmi tĂĄjĂ©koztatĂłban.

Nincsenek hozzĂĄszĂłlĂĄsok.
sĂŒti beĂĄllĂ­tĂĄsok mĂłdosĂ­tĂĄsa