Ha a gyakorlatot el akarnĂĄm adni, valahogy Ăgy tennĂ©m: "Ha valaha is Ă©rezted, hogy az idĆ kifolyik a kezedbĆl, Ă©s mire Ă©szbe kapsz, mĂĄr este van â akkor jĂł hĂr: nem vagy egyedĂŒl. A modern vilĂĄg egyik legnagyobb kihĂvĂĄsa nem az idĆhiĂĄny, hanem az, hogy kĂ©pesek vagyunk-e arra figyelni, amire igazĂĄn kellene. "Az Elveszett FĂłkusz NyomĂĄban" egy interaktĂv, Ă©lmĂ©nyszerƱ gyakorlat, amelyben vĂ©gigjĂĄrjuk, hovĂĄ tƱnik az idĆd, milyen szokĂĄsok raboljĂĄk el a figyelmedet, Ă©s hogyan tudod tudatosan irĂĄnyĂtani a fĂłkuszodat. Ez nem egy szokĂĄsos âidĆmenedzsment trĂ©ningâ â ez egy nyomozĂĄs, egy tĂșlĂ©lĆtĂșra a sajĂĄt figyelmed vilĂĄgĂĄban."
A program sorĂĄn:
đ Visszakeresed az eltƱnt perceket Ă©s ĂłrĂĄkat â vajon tĂ©nyleg arra ment el az idĆd, amire szeretted volna?
đ Megkapod az Oscar-dĂjat (vagy Ă©pp a Szundi Rekorder cĂmet...) â Ă©s közben rĂĄjössz, milyen mintĂĄzatok alakĂtjĂĄk az idĆgazdĂĄlkodĂĄsodat.
đ ïž MegĂ©pĂted a sajĂĄt fĂłkuszod szobrĂĄt â vizuĂĄlisan Ă©s fizikailag is formĂĄba öntve, mit jelent szĂĄmodra a tudatos figyelem.
âïž Levelet Ărsz 2025 karĂĄcsonyĂĄra sajĂĄt magadnak â hogy amikor elolvasod, lĂĄsd, mennyire sikerĂŒlt megvalĂłsĂtani a terveidet.
Ez a gyakorlat nem unalmas elmĂ©letekrĆl szĂłl, hanem rĂłlad, a te idĆdrĆl, a te szokĂĄsaidrĂłl, a te döntĂ©seidrĆl. Ha valaha is szeretted volna visszavenni az irĂĄnyĂtĂĄst az idĆd felett â itt az alkalom, hogy megkezdĆdjön a nyomozĂĄs. KĂvĂĄncsi vagy a forgatĂłkönyvre? VĂĄgjunk bele!Â
Az elveszett fĂłkusz nyomĂĄban - a gyakorlat leĂrĂĄsa Ă©s forgatĂłkönyve
Â
A gyakorlat cĂ©lja, hogy a rĂ©sztvevĆk felismerjĂ©k, hogyan kezelik az idejĂŒket Ă©s figyelmĂŒket, milyen tĂ©nyezĆk segĂtik Ă©s veszĂ©lyeztetik a fĂłkuszukat. A dĂjĂĄtadĂł jĂĄtĂ©kos formĂĄban reflektĂĄl az idĆgazdĂĄlkodĂĄsi szokĂĄsaikra, mĂg a szoborĂ©pĂtĂ©s vezetĆk esetĂ©ben valĂłdi szervezĂ©si Ă©s fĂłkusztartĂĄsi helyzetet teremt, ahol nemcsak az egyĂŒttmƱködĂ©sen, hanem az idĆmenedzsmenten is mĂșlik a siker. Közben vĂĄltozatos, segĂ©deszközös (de nem sok) Ă©s remĂ©nyeim szerint nem is unalmas, a kĂ©sĆbbi levĂ©l elolvasĂĄsa pedig akĂĄr katarzisos is lehet. Vagy nem, de az esĂ©ly megvan rĂĄ.Â
âł IdĆkeret (összesen: kb. 2-2,5 Ăłra)
A gyakorlat felĂ©pĂtĂ©se:Â
- Kiscsoportos beszĂ©lgetĂ©s Ă©s sharing â 25 perc
- Oscar-dĂjak kiosztĂĄsa Ă©s indoklĂĄs â 10 perc
- PrezentĂĄciĂłk â 10 perc
- FĂłkusztartĂĄs Szobra â ĂpĂtĂ©s vezetĆvel Ă©s megfigyelĆvel â 20 perc
- Szobrok bemutatĂĄsa Ă©s irĂĄnyĂtott beszĂ©lgetĂ©s â 20 perc
- A fĂłkusz felborĂtĂĄsa (munka Ă©s magĂĄnĂ©let) â 20 perc
- LevĂ©lĂrĂĄs (20 perc)
Â
Mi marad meg abbĂłl, amire figyelĂŒnk?
A trĂ©ning sorĂĄn akkor kerĂŒl elĆ, amikor a rĂ©sztvevĆk nemcsak azt akarjĂĄk megtanulni, hogyan tartsĂĄk meg a fĂłkuszukat, hanem azt is, hogy mire Ă©rdemes egyĂĄltalĂĄn figyelniĂŒk. A gyakorlat sorĂĄn a dĂjĂĄtadĂł Ă©s a szoborĂ©pĂtĂ©s nem dĂszlet, hanem eszköz: segĂt ĂĄtĂ©lni, hogy az elismerĂ©s, a fĂłkuszĂĄlt figyelem Ă©s a tudatos jelenlĂ©t hogyan formĂĄlja a kapcsolatokat Ă©s a döntĂ©seket.
A vĂ©gĂ©n a levĂ©lĂrĂĄs nem egy kötelezĆ kör, hanem egy lezĂĄrĂĄs: egy belsĆ pĂĄrbeszĂ©d, amiben a rĂ©sztvevĆ maga fogalmazza meg, mi az, amit ebbĆl az egĂ©szbĆl tĂ©nyleg magĂĄval visz.
Ez nem egy elmĂ©let. Ez az Ć Ă©lete, az Ć tapasztalata, az Ć döntĂ©sei. Ăs ez az, ami igazĂĄn szĂĄmĂt.
Â
đ§ Eszközök
- ĂpĂtĆkĂ©szlet (kb. 3-5 doboz elegendĆ 15 fĆre)
- Telefonok (a rĂ©sztvevĆk sajĂĄt kĂ©szĂŒlĂ©kei, a kĂ©pernyĆidĆ ellenĆrzĂ©sĂ©hez)
- StopperĂłra vagy idĆmĂ©rĆ eszköz (idĆkeret betartĂĄsĂĄhoz)
- PapĂr Ă©s toll (jegyzetelĂ©shez, ha szĂŒksĂ©ges)
Â
đ Gyakorlat menete
1ïž) Kiscsoportos beszĂ©lgetĂ©s â IdĆhasznĂĄlati reflexiĂł (25 perc)
A rĂ©sztvevĆk 5 fĆs kiscsoportokban megbeszĂ©lik a következĆ kĂ©rdĂ©st:
KĂ©rdĂ©s 1: "Mire ment el az idĆd ma reggel?"
- NĂ©zzĂ©k meg a telefonjukon az Ă©bresztĂ©s Ă©s az elsĆ munkĂĄval kapcsolatos tevĂ©kenysĂ©g közötti idĆt. Hol volt az elsĆ âidĆszivĂĄrgĂĄsâ? Volt olyan, amire feleslegesen ment el idĆ?
đč KĂ©rdĂ©s 2: "Ha lenne egy visszatekerĆ gombod, mit csinĂĄlnĂĄl mĂĄskĂ©pp az elmĂșlt 24 ĂłrĂĄban?"
- Melyik idĆtöltĂ©s volt, amit utĂłlag megbĂĄntak vagy haszontalannak Ă©reztek? MiĂ©rt nem lĂĄttĂĄk ezt elĆre? Hogyan döntöttek volna mĂĄskĂ©pp, ha akkor tisztĂĄban lettek volna az idĆ jelentĆsĂ©gĂ©vel?
đč KĂ©rdĂ©s 3: "Melyik app rabolta el a legtöbb idĆdet tegnap?"
- Telefonon nĂ©zzĂ©k meg a kĂ©pernyĆidĆ-statisztikĂĄt. Melyik app a legnagyobb âidĆrablĂłâ? Vajon az app gyĆzött le Ćket, vagy tudatos döntĂ©s volt?
đ 15 perc beszĂ©lgetĂ©s + 10 perc sharing. Minden csoport elmondja a legfontosabb gondolatokat.
2ïž) Oscar-dĂjak kiosztĂĄsa Ă©s prezentĂĄciĂł (20 perc)
- 10 perc: Oscar-dĂjak kiosztĂĄsa Ă©s indoklĂĄs
Minden csoport közösen dönt a sajĂĄt csapatĂĄban, hogy ki Ă©rdemli a következĆ dĂjakat:
đ
"A reggeli rekorder" â Aki a leghosszabb ideig szundizott.
đ
"A multitasking mĂĄgusa" â Aki az egĂ©sz nap folyamĂĄn a legtöbb dolgot prĂłbĂĄlta egyszerre csinĂĄlni.
đ
"A kĂ©pernyĆ kirĂĄlya/kirĂĄlynĆje" â Aki tegnap a legtöbb idĆt töltötte a telefonjĂĄn.
đ
"A visszatekerĂ©s bajnoka" â Aki a legnagyobb baklövĂ©st csinĂĄlta tegnap, Ă©s nagyon visszacsinĂĄlnĂĄ.
đ
"A bölcs idĆutazĂł" â Aki a legjobb tanĂĄcsot adnĂĄ a tegnapi önmagĂĄnak.
đ€ A dĂjazottak röviden indokoljĂĄk, miĂ©rt kaptĂĄk a dĂjat.
10 perc: PrezentĂĄciĂłk A csoportok bemutatjĂĄk a döntĂ©seiket, a beszĂ©lgetĂ©sben a fĂłkuszra Ă©s annak tartĂĄsĂĄra vezetjĂŒk rĂĄ a tĂ©mĂĄt Ă©s beszĂ©lĂŒnk errĆl a rĂ©sztvevĆkkel!
Â
(Hosszabb blokk esetĂ©n itt szĂŒnet!)
Â
3ïž) A FĂłkusztartĂĄs Szobra â ĂpĂtĂ©s vezetĆvel Ă©s megfigyelĆvel (20 perc)
- A 3. rĂ©sz elĆtt fĂ©lrehĂvod a csoportok vezetĆit Ă©s megfigyelĆit.
- A vezetĆknek ki kell adniuk a feladatot, megszervezni, vezetni Ă©s ellenĆrizni a munkĂĄt.
- A megfigyelĆk az idĆfelhasznĂĄlĂĄst Ă©s a szervezĂ©si dinamikĂĄt figyelik.
InstrukciĂł (csak a vezetĆknek):
âMost minden csapat Ă©pĂtsen meg egy szobrot, amely a fĂłkusztartĂĄst szimbolizĂĄlja! Az alakjĂĄnak tĂŒkröznie kell azt, hogyan lĂĄtjĂĄtok a fĂłkuszĂĄlĂĄs mƱködĂ©sĂ©t.â A csoportok megĂ©pĂtik a szobrukat a vezetĆ irĂĄnyĂtĂĄsĂĄval.
âł IdĆkeret: 20 perc
 Ăn ilyen Ă©pĂtĆkockĂĄt adok, de Te olyat adsz, amilyet csak szeretnĂ©l:Â
Â
4ïž) Szobrok bemutatĂĄsa Ă©s irĂĄnyĂtott beszĂ©lgetĂ©s (20 perc)
Minden csapat bemutatja az alkotåsåt, és vålaszol az alåbbi kérdésekre:
- MiĂ©rt Ăgy Ă©pĂtettĂ©tek meg?
- Mit szimbolizålnak az egyes részek?
- Mi kellett ahhoz, hogy ne essen szét?
đŻ IrĂĄnyĂtott beszĂ©lgetĂ©s, sharing, kivezetĂ©s:Â
- "Ha a szobrotok egy nap lenne az Ă©letetekbĆl, melyik napszak lenne? Ăs miĂ©rt?"
- âA fĂłkusztartĂĄs egy stabil szerkezet vagy egy folyamatos egyensĂșlyozĂĄs?â
- âMilyen âĂ©pĂtĆelemekâ segĂtik a fĂłkuszotokat?â
- "Ha el kĂ©ne hagyni egy elemet a szoborbĂłl, hogy hatĂ©konyabbĂĄ vĂĄljon, mit vennĂ©tek ki belĆle?"
- "Ha hozzĂĄ kĂ©ne adni egy Ășj elemet, ami segĂti a fĂłkusztartĂĄst, mi lenne az?"
5ïž) A fĂłkusz felborĂtĂĄsa â Munka vs. magĂĄnĂ©let (20 perc)
A szobrok ismeretében kérdés kérdés minden csapathoz:
- âHa a szobor a fĂłkuszotokat jelkĂ©pezi, mi az az egy dolog, ami ezt leginkĂĄbb felborĂthatnĂĄ a munkĂĄban?â
- âĂs mi az, ami a magĂĄnĂ©letben?â
Minden csapat megnevezi a legnagyobb figyelemelterelĆjĂ©t a kĂ©t terĂŒleten, Ă©s röviden megindokoljĂĄk.
đŻ ĂtvezetĂ©s a következĆ feladatra:
- Most mĂĄr lĂĄtjĂĄk, hogy a fĂłkusz sĂ©rĂŒlĂ©keny, Ă©s konkrĂ©t akadĂĄlyokat tudtak beazonosĂtani.
- FelvezetjĂŒk a következĆ feladatot, ahol mĂĄr a sajĂĄt fĂłkusz 2025-ös verziĂłjĂĄt fogjĂĄk megfogalmazni.
âł IdĆkeret: 20 perc
6) đ LevĂ©l a JövĆbeli Ănmagadnak â 2025 FĂłkusza
đ CĂ©l: A rĂ©sztvevĆk elĆre meghatĂĄrozzĂĄk a 2025-ös Ă©v (mivel 2025 januĂĄrjĂĄban Ărtam a gyakorlatot, de ezt kezeljĂŒk rugalmasan. MĂĄtĂ©) legfontosabb fĂłkuszpontjait munkĂĄban Ă©s magĂĄnĂ©letben egyarĂĄnt, hogy tudatosan dolgozzanak rajtuk az Ă©v sorĂĄn. A levĂ©l egy szemĂ©lyes visszajelzĂ©s lesz sajĂĄt maguk szĂĄmĂĄra, amit 2025 karĂĄcsonyĂĄn fognak elolvasni.
đ InstrukciĂłk a rĂ©sztvevĆknek
đĄ âMost Ărjatok egy levelet sajĂĄt magatoknak, amit 2025 karĂĄcsonykor fogtok elolvasni. Ebben a levĂ©lben fogalmazzĂĄtok meg, hogy mire kell fĂłkuszĂĄlnotok 2025-ben ahhoz, hogy az Ă©v vĂ©gĂ©re elĂ©gedettek legyetek magatokkal.â
đč 1. Munka â Mi lesz a fĂłkuszod 2025-ben?
- Mi az a hĂĄrom legfontosabb dolog, amire figyelned kell a munkĂĄdban?
- Milyen szokĂĄsokat vagy rendszereket kell kialakĂtanod?
- Milyen figyelemelterelĆk sodorhatnak le az ĂștrĂłl?
đč 2. MagĂĄnĂ©let â Mi lesz a fĂłkuszod 2025-ben?
- Melyik kapcsolatodra vagy tevĂ©kenysĂ©gedre akarsz nagyobb figyelmet fordĂtani?
- Milyen Ășj vagy meglĂ©vĆ szokĂĄst szeretnĂ©l fenntartani?
- Mi az, amit csökkenteni vagy elengedni szeretnél, mert elveszi az energiådat?
đč 3. Ăzenet a jövĆbeli önmagadnak
- Ha 2025 karåcsonyån kinyitod ezt a levelet, mit szeretnél låtni?
- Ărj egy mondatot magadnak, amit egĂ©sz Ă©vben Ă©szben kell tartanod!
- : âA fĂłkuszom ott van, ahol a legnagyobb hatĂĄst tudom elĂ©rni.â
- VAGY: âNem sodrĂłdok, hanem tudatosan haladok az ĂĄltalam kijelölt Ășton.â
âł IdĆkeret: 20 perc, 15 perc ĂrĂĄs, 5 perc reflektĂĄlĂĄs vagy csendes ĂĄtgondolĂĄs (opcionĂĄlis)
đ Hogyan kezeljĂŒk a leveleket? LezĂĄrt borĂtĂ©kban leadhatjĂĄk, Ă©s a trĂ©ning szervezĆje visszajuttatja nekik 2025 karĂĄcsonyĂĄn.
Ha maguknĂĄl tartjĂĄk: ĂrjĂĄk be a naptĂĄrukba december 24-Ă©re, hogy nyissĂĄk ki Ă©s olvassĂĄk el.
Â
Ennyi, szĂŒnet, gyakorlat vĂ©ge, katarzis. Vagy nem, de remĂ©lem, legalĂĄbb egy picike igen.Â
Â
MiĂ©rt pont ez Ă©s miĂ©rt pont Ăgy?
AzĂ©rt, mert tele van a vilĂĄg sablonos dumĂĄkkal a fĂłkuszrĂłl meg az idĆgazdĂĄlkodĂĄsrĂłl. Minden mĂĄsodik cikk azt mondja, hogy âtervezz jobbanâ meg âhasznĂĄlj Pomodoro-mĂłdszertâ, mintha ettĆl hirtelen mindenki hatĂ©kony Jedi-mester lenne. A valĂłsĂĄgban viszont, ha valakinek nincs fĂłkusza, vagy összevissza vĂĄltogatja, akkor persze, hogy kapkod, sodrĂłdik, Ă©s a vĂ©gĂ©n azt sem tudja, hova lett az egĂ©sz napja.
A menedzselĂ©shez lehet tippeket adni â szerintem a hatĂĄrhĂșzĂĄs Ă©s a nemet mondĂĄs a kĂ©t legfontosabb â, de cĂ©lt adni nem lehet. Azt vagy megtalĂĄlja magĂĄnak az ember, vagy marad a langyos vĂzben, Ă©s tovĂĄbb nyomogatja a naptĂĄrĂĄt abban a remĂ©nyben, hogy attĂłl majd minden magĂĄtĂłl megoldĂłdik. Ez a gyakorlat pont erre megy rĂĄ: nem egy Ășjabb idĆmenedzsment-trĂŒkk, hanem egy eszköz arra, hogy a rĂ©sztvevĆ megtalĂĄlja azt a cĂ©lt Ă©s fĂłkuszt, amiĂ©rt egyĂĄltalĂĄn Ă©rdemes jĂłl bĂĄnnia az idejĂ©vel. Mert ha nincs cĂ©l, nincs fĂłkusz sem â Ă©s ha nincs fĂłkusz, akkor marad a kapkodĂĄs, a multitasking-lavina meg a âhova tƱnt a napom?â Ă©rzĂ©s.
EzĂ©rt nem sablonok, hanem valĂłdi helyzetek. Nem elmĂ©let, hanem tapasztalat. TrĂ©ning MĂĄtĂ© mĂłdra. I love this game.Â