Vállalkozói útikalauz 2
2021. február 07. írta: mbudai

Vállalkozói útikalauz 2

Mielőtt felmondanál

Munkahelyükkel elégedetlen ismerőseim gyakran kérdezik tőlem, hogyan induljanak el, ha saját vállalkozást indítanának. A válasz nehéz, mert a sikerhez vezető utak egyéniek, de van egy minta, amit ha személyre szabva követünk, talán nagy butaságot nem csinálunk. A sikert nem garantálja, de a csúfos bukástól megmenthet.

Sokan vágynak saját vállalkozásra, a nehéz döntéshez azonban a vágyak helyett a teljes képet kell látni. Trükköket nem tudok adni, nézőpontokat inkább, amiket érdemes végig gondolni, mielőtt kaján vigyorral a főnökünkhöz vágjuk felmondólevelet. 

2013-ban alapítottam a harmadik cégemet, az első kettő bukás volt. Képzéssel foglalkozom, így elsősorban a segítő szakmákra van rálátásom, nekik írok, a posztot kérlek így olvasd. A vállalkozói létről már írtam, az első részt itt találod.

Szóval hét pont, amit érdemes alaposan végiggondolni, mielőtt nagy reményekkel belevágsz az újba: 

 

Mit adsz el, kik adnak érte pénzt? 

A jószándékú, önzetlen segítségnyújtást felejtsd el, hosszú távon nem adnak érte kenyeret a boltban. A vállalkozás arról szól, hogy profitot csinálj. Mi a terméked? Van rá akkora fizetőképes kereslet, ami nyereségessé tudja tenni a vállalkozásodat? Hagyd az érzelmeid, légy reális. 

Pontosan kell látnod, mit adsz el, pontosan kinek (mert nem mindenkinek fogsz) és ők mennyien vannak. Ha nincs elegendő fizetőképes kereslet és nem is tudsz azt generálni, az rizikó. De te döntöd el, mekkora kockázatot vállalsz, mert ezzel jár a szabadság. 

 

Hogyan jutsz el azokhoz, akik fizetnek? 

Igen, tudom mit mondanak a Guruk: Facebook, Insta, Linkedin, Tiktok, e-book, hírlevél, posztolj rendszeresen, szerkessz okos idézeteket színes képekre és ömleni fognak a megrendelések. Rossz hírem van: valószínűleg nem fognak. Hatalmas a zaj, mindenki ezt csinálja, nagyon nehéz újat mutatni. Talán neked be fog jönni, de lehet más út is. 

Cégek, vagy magánszemélyek lesznek az ügyfeleid? Egyének, csoportok, hol laknak, mit csinálnak, miért leszel nekik hasznos, érdekes? Mindenki nem lesz az, jól kell tudni célozni, hozzájuk kell eljutnod. 

Építhetsz a személyes kapcsolataidra, ismeretségi körödre, megkeresheted őket direkt – a hogyant neked kell kitalálni, mert ezzel jár a szabadság.

 

flat-thinking-concept_23-2148163823_2.jpg

 

Hogyan adod el? 

Tudnod kell tárgyalni, érvelni, ajánlatot írni, alkudozni, rugalmasnak lenni, szerződni, vagyis el kell tudnod adni a terméked. Ez kulcskérdés, mert ha Te nem teszed, megteszi más. 

Mindig előre kell gondolkodni. Dolgozol valakivel, de mire vele végzel, ott kell lennie a következő ügyfélnek, akivel dolgozni kezdhetsz. Ez nyomás, stressz, fel kell tudni dolgozni a kudarcot és az elutasításokat is. Lesz belőle bőven, az első pár hónapban készülj fel arra, hogy semmi sem jön össze. Innen kell újra összeraknod magad. Újra és újra. 

Tudnod kell eladni. Lehetsz Te a világ legjobb szakembere, ha senki sem veszi meg amit kínálsz. Ha ez nem megy, nem tudod, vagy akarod megtanulni, a szabadúszó létet csak akkor ajánlanám, ha hobbiból csinálod, de azt ne hívjuk vállalkozásnak. 

 

Generalista vagy specialista leszel? 

A szakmádban egy idő után döntés elé állít az élet: specializálódsz és egy témának leszel szakértője, vagy igyekszel kicsit érteni sok mindenhez? Mivel gyakran magad vagy a termék és a terméket fejleszteni kell, ezért kell tudnod, magadat merre akarod vinni tovább. 

A specialisták könnyebben tudják pozicionálni magukat, a generalisták azonban szélesebb látókörrel rendelkezhetnek. A saját cég a folyamatos tanulásról és önképzésről szól és mivel ezeknek költsége van, érdemes végiggondolni, merre mész tovább. 

A kevés témához felszínesen értők nehezen érvényesülnek a piacon, egyszerűen vannak náluk jobbak és okosabbak, akik helyettük fognak dolgozni. A piac kegyetlen is tud lenni. 

 

1632f1734c21b6e396dfb57c037b99e6_2.jpg

 

Hogyan csinálod meg jól a munkát? 

Az ötödik lépésnél járunk, az első négynél majdnem mindegy volt, mit tudsz a szakmádban. Ez az első pont, amikor tényleg számít. Minden szakmában rengetegen akarnak érvényesülni és neked közülük kell kitűnni.

Meg kell tudni jól csinálni a munkát, ügyfelet kezelni, szerződni, számlázni, adminisztrálni, ajánlatokat, riportokat írni. Kitűnhetsz a minőséggel is, ezért kell tudnod, hogy generalista, vagy specialista akarsz-e lenni. A sokszínűség és az eszköztár sokat segíthet. A legjobb, ha önmagad vagy, kár, hogy ez a legnehezebb. 

Amit csinálsz, azt rugalmasan, nagyon magas minőségben, az ügyfél érdekeit szem előtt tartva kell megcsinálnod. Senkit sem érdekel, hogy nappal, vagy éjszaka, hogy mit szól ehhez a családod. Ha te nem vállalod, majd vállalja más, a döntés joga és felelőssége a tiéd. 

Hogy mekkora meló egy tréning összeállítása, arról itt írtam korábban. 

 

Hogyan menedzseled jól a céged?

A vállalkozói lét nem csak arról szól, hogy napközben mosolyogva dolgozunk egy menő kávézóban, ne engedd, hogy becsapjanak. A saját vállalkozásod menedzselni kell: céges adminisztrációt, könyvelőt, pénzügyeket intézni. Ezek önmagukban pénzt nem hoznak, csak visznek, pláne, ha nem figyelsz. Rengeteg idő telik el velük. 

Két szemed van, az egyik legyen az éppen előtted álló akadályon, de a másik a jövőképeden, ahová magad, vagy a kis céged szeretnéd eljuttatni. Mindegy, mekkora tempóval haladsz, csak haladj. 

Folyamatosan gondolkodni kell, új lehetőségeket keresni, változásokhoz alkalmazkodni, adófizetést optimalizálni, magadat fejleszteni, és a sort a végtelenségig lehetne folytatni. Közvetlenül nem ezért fizetnek, de ha nem csinálod, sokat bukhatsz. 

 

gyerek.jpg

 

Képes vagy rá? 

Ne bonyolítsuk: a magadnak adott őszinte válaszon az egzisztenciád múlhat. Nem akarlak elriasztani egy másik élet lehetőségétől, csak ismeretlenül is szeretnélek megóvni a csalódástól. 

Sajnos a vállalkozósdi nem való mindenkinek, mert vegyük észre: a fentiek közül csak egy témakörben számít igazán, hogy a szakmai munkádat milyen minőségben tudod végezni. Olyan készségek kellenek, amik nem kapcsolódnak szorosan a szakmádhoz. Önfegyelem, önmotiváció, saját időd és energiád beosztása - mindet meg lehet tanulni, de az indulás előtt érdemes mélyen magunkba nézni, hogy tényleg kell-e ez nekünk. Van-e időnk, pénzünk, hátterünk, lelkesedésünk, kitartásunk, megvan-e a belső tűz, ami hajt előre, amíg a saját cég beindul. 

Nem baj, ha nincs meg. Ha a szakmában akarsz lenni, mehetsz céghez belsős trénernek. Ezt csinálod és alkalmazott vagy. Kereshetsz tanácsadó céget, ahol vállalkozóként háttér van mögötted. De ugorhatsz is egyet az ismeretlenbe és jöhet a szabadúszó lét. Vagy hibrid megoldást találsz - a te életed, te döntesz, senki nem ír elő neked semmit.

 

Summa summarum

Ha ezt elolvastad és azt mondod, akarod, te jobban tudod, vagy csak azért is, üdv a klubban. Csapj bele és váltsd meg a világot, mert a saját vállalkozás marha jó dolog. Szerintem megéri. 

Olyan lehetsz, amilyen akarsz, nem kell megfelelned senkinek, mert a zsák előbb-utóbb megtalálja a foltját. Ez a szabadság. Azt döntsd el, meg akarod-e fizetni az árát.  

Sok sikert!

 

0lpvl5x4uk321_2.jpg

A bejegyzés trackback címe:

https://jegtoro.blog.hu/api/trackback/id/tr2016418764

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mbudai · jegtoro.blog.hu 2021.02.07. 13:52:09

@Sajog a baloldalam: hozzá lehet állni így is, sok sikert neked.
süti beállítások módosítása