„A csapatmunkának voltak pozitív attribútumai”
2017. május 18. írta: mbudai

„A csapatmunkának voltak pozitív attribútumai”

IT-n dolgozó business analystokkal töltöttünk két napot. Az ő világképük és gondolkodásuk kicsiny közös halmazt alkot a humán beállítottságú trénerekével, ami okozott vidám pillanatokat - ilyen megjegyzéseket még sosem hallottam tréningen.

Nehezen indult. Szerencsére egy kifejezetten képzett, intelligens, világos gondolkodású csoportot kaptunk (ketten voltunk egy jó és profi kollégával) de észre kellett vennünk, hogy a gyakorlatok során jelentős részüket nem az foglalkoztatta, miként lehetne, esetleg kellene másképp viselkedni, kommunikálni, hanem az, hogyan lehetne a folyamatot úgy optimalizálni, hogy az output jobb legyen. De ők ebben élnek, ezt tanulták, ez feléjük az elvárás és nekünk kellett igazodni hozzájuk, mert a két nap értük volt. De a puhább részeket sem engedhettük el.

Egymás megismerése, a jobb együttműködés, a közös értékek, a küldetés és a jövőkép voltak a témák. A két nap során jegyzeteltem a megjegyzéseiket, hozzászólásaikat, mert a tréning egésze számára egyrészt hasznosak voltak, ráadásul egy teljesen más világba is engednek betekintést. Java részüket nem is bírtam ki mosolygás nélkül.

  • Amikor csoportdinamikáról, a csoport feladat közbeni működéséről volt szó: Tudni akarom, ki a responsible.
  • Amikor szerintük nem volt pontos a feladatkiadás: Az igény nem volt megfelelően definiálva!
  • Az adott feladat végén, a tanulságok levonása során: Végig kell pörgetni komplexen a feladatot.
  • Feladatmegoldás közben, közös ötletelés során, boldogan: Már kettő darab információmodellünk van!
  • Közös feladatmegoldás közben, egymásnak: Rajzoljunk időhorizontot!
  • Amikor információhiánnyal küzdöttek a feladat során ezt a visszajelzést kaptam: Nem volt egyértelmű a célfüggvény!
  • Amikor egy feladat során bár tehették volna, de minket mégsem vontak be: Nem vontunk be, mert nem volt erőforrás hiány.
  • Amikor négyes mátrixba kellett kártyákat elhelyezni: Mátrixot kértél, de mi deviáns módon derékszögű koordináta rendszerként fogtuk fel
  • Értékek, normák megbeszélése során: Ha a munkánkat standard ISO-szabványként fogjuk fel…
  • Témához való hozzászólás közben: Van még egy érdekes dimenziója ennek a történetnek…
  • Tanulságok megbeszélésekor: A csapatmunkának voltak pozitív attribútumai…
  • Jövőkép prezetálásánál: Jöjjön a delivery és legyen jó a produktum...
  • Amikor ezt az egyik résztvevő ezeket elolvasta, csak ennyit mondott: ez priceless...

Mit tanultam ebből?

Egy ilyen reál és feladat, folyamatfókuszú csoportnál nagyon nehéz az érzelmekről, emberi viselkedésről beszélgetni. A nagy csoportos ventillálás döcögött is, egymás előtt nehezebben nyíltak meg, több kérdésemre a csend volt a válasz. Erre később jobban kell figyelnem. De amikor kis csoportokban kellett megvitatni a velük történteket, meglepően őszinték és nyíltak lettek, a sajnos sokszor látott mellébeszélés, felszínkapargatás helyett érdemben tudtak és mertek beszélni egymással. Imádták a folyamatokat, a mátrixban való dolgozást, de a viselkedéssel, puhább, érzelmi dolgokkal kapcsolatos kérdések, szituációk lepattantak róluk – talán át lehet nyomni a kört a kockán, de ez most nem volt cél.

A koronát a tréningre az egyik résztvevő megjegyzése tette fel, amikor azt mondta a másiknak: de jó, neked van humán interface-ed!

Imádtam. :)

A bejegyzés trackback címe:

https://jegtoro.blog.hu/api/trackback/id/tr9212567461

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Enikő E. Szilágyi 2017.05.18. 12:41:24

Ennek a két napnak az egyik résztvevőjeként azt kell mondjam, hogy meglehetősen kerek sztori lett egy kocka tréningből :). Ráadásul épp ennek az írásnak a hatására javítottam az előbb pár kifejezést egy még el nem küldött e-mailben... hogy földi nyelven legyen (= érthető a kevésbé modellekben és függvényekben gondolkozó emberek számára is). Szóval köszi, valóban priceless volt :)

Irbisz 2017.07.04. 10:01:23

„Egy ilyen reál és feladat, folyamatfókuszú csoportnál nagyon nehéz az érzelmekről, emberi viselkedésről beszélgetni. „
Ez teljesen termeszetes, maskent kell kezelni egy call –centeres vagy sales-es csoportot, mint ugyanannak a cegnek a müszaki oldali folyamatait ellato munkatarsait.
Föleg akkor ha utobbiak egy resze nem is tartja fontosnak hogy az erzelmekröl beszelgessenek- öszinten szolva en sem tartom a cegre tartozonak ezt a reszt, semmi közük hozza. Ha volt ilyen hülye trening, akkor elkerülve a destruktivitas latszatat, elmondtam szepen hihetö dolgokat, amelyeket ugy fogalmaztam meg, hogy senki nem tartotta „, a sajnos sokszor látott mellébeszélés, felszínkapargatás“-nak. Viszont vagy volt köze amiröl szo volt, vagy egyaltalan nem ... Es azt hiszem masok is eltek ezzel a modszerrel, biztosra mondani viszont nem tudom, mert ök is okosak voltak :)

Az emberi viselkedes az mas kerdes, az a csoportmunka, az egymassal valo együttmüködes miatt fontos, ezt meg a kockak is belatjak (többnyire).

„A nagy csoportos ventillálás döcögött is, egymás előtt nehezebben nyíltak meg, több kérdésemre a csend volt a válasz.“
Persze, ez erthetö, es a fentieken tul (semmi köze a cegnek hozza) több oka is lehet:
- Nincs bizalom egymas/egyesek/a jelen levö vezetö irant. Ez annal is valoszinübb, mert lentebb irtad is, hogy kiscsoportban mar mashogy viselkedtek.
- Egy reszük introvertalt emberke volt, akik a privat eletben is nehezen nyilnak meg, jo hogy egy idegennek –meg ha “csak” munkarol van is szo- nem kezdenek el azonnal mindent elmondani.
- Nem akartak negative dolgokat a nyilvanossag elött elmondani, cegkultura ide, transzparencia oda. Ez is erthetö emberileg.
- Nem ertettek egyet a modszerrel.
- Nem volt szamukra vilagos a cel, a miert.
- Nem volt mit ventilalni

A csend kezelese eleg kellemetlen, en ket jo modszert hallottam:
- A kerdes atfogalmazasa „Megprobalom maskent megfogalmazni“. Ez az egyszerübbik megoldas.
- Ahogy egy nagyon jo es tapasztalt trener mondta, ”A csend kellemetlen, de ne erezd magad rosszul, hanem erezzek ök magukat kellemetlenül”. Azt mondta, ez tuti modszer, mindig akad aki valaszol :). Ezt a modszert nala lattam müködni, egyszer ki is probaltam es bejött, lass csodat, jo es konstruktiv valaszt kaptam (sok olyan ember van aki nem szivesen beszel masok elött, nem meri elmondani a velemenyet, fel hogy rosszat mond stb.

“Erre később jobban kell figyelnem. De amikor kis csoportokban kellett megvitatni a velük történteket, meglepően őszinték és nyíltak lettek, a sajnos sokszor látott mellébeszélés, felszínkapargatás helyett érdemben tudtak és mertek beszélni egymással. „
Azaz feltehetöleg (bar nem biztosan) nem volt bizalom egymas/egyesek/a jelen levö vezetö irant.

„Imádták a folyamatokat, a mátrixban való dolgozást, de a viselkedéssel, puhább, érzelmi dolgokkal kapcsolatos kérdések, szituációk lepattantak róluk – talán át lehet nyomni a kört a kockán, de ez most nem volt cél.“
Minek kene atnyomni? Semmivel nem jobb a kör mint a kocka, az az ellatando munkakör jellegetöl függ, milyen mertekben van a kocka eleinek csiszolasara egyaltalan szükseg.
Söt, azt elöre figyelembe kell venni, milyen maga a csoport, vannak nehez csoportok, amelyekre elöre kell felkeszülni, vagy ugy jar az ember mint ket (nemet) kollegam, akik a sztenderd treninganyaggal mentek egy ilyen nagyon müszaki, nagyon magasan kvalifikalt teamhez, es azoknak annyira nem tetszett az anyag (azt mondtak ez nekik tul egyszerü, es ök nem jatszani hanem tanulni jöttek ide), hogy testületileg felalltak es otthagytak a treninget. Oke, ezek nemetek voltak, ilyet otthon joval kisebb esellyel tudok elkepzelni.

Ui. Nem kötekedeskent mondom, de eleve kepzavar a kör-kocka hasonlat, mert a kocka terbeli test, a kör meg sikbeli alakzat :)
süti beállítások módosítása