Tíz kérdés, mielőtt a segítő szakmában eldöntöd, hogyan tovább
2022. augusztus 02. írta: mbudai

Tíz kérdés, mielőtt a segítő szakmában eldöntöd, hogyan tovább

A segítő szakmákban a Kata változása azokat érintette a legérzékenyebben, akik az elindulást tervezik, vagy mellékállásban dolgoznak, ez a bejegyzés elsősorban nekik szól. A dolgok úgy nem maradhatnak, ahogyan eddig voltak, de a helyzet nem reménytelen: okos munkával jobb is lehet, mint korábban. Sokakban felmerül a kérdés: hogyan tovább? A válasz nem egyértelmű, de feladat igen: meg kell állni és újra kell tervezni.

Saját vállalkozást viszek, több mint tíz éve dolgozom trénerként, coachként, általában hónapokra előre tele a naptáram. A legtöbbet velük dolgozom, rólam itt olvashatsz többet. Nem vagyok orákulum, de a napokban sokan felhívtak, hogy hogyan tovább, a most leírtakat nekik meséltem el. Szerintük hasznos volt, jót akarok, leírom, legyen az másnak is. Ez az én módszerem, nekem működik, másnak nem kötelező, az utak egyéniek. 

 

Az adózási rendszer változása az életet megnehezíti, de tönkre nem teszi: még mindig jobb, ha az adózás nehezedik, de a kereslet megmarad, mintha ez fordítva lenne. 

Sokak számára a döntés végletes: beleálljanak, vagy hagyják a csudába és mint a legtöbb vállalkozói döntésnek, ennek is ők vállalják a felelősségét. Ha ebből elég, sok sikert a továbbiakban. De ha a beleállás mellett dönt valaki, szükség lesz a racionális és matekon alapuló vállalkozói szemléletre, mert sok a vadász, de kevés a fóka, erős a piaci verseny és a rezilienciától nem lesz új ügyfél és empátiáért sem adnak kenyeret a boltban. Nehezebb lesz fél szívvel, hobbiból csinálni, ebben a helyzetben az út előre vezet: az egyik legjobb út a növekedés: több munka, több ügyfél, több bevétel.

Ezt a beleállást lehet ésszel, vagy erővel csinálni. Erővel elsősorban akkor, ha sok pénze van valakinek. Mehet a marketing, szőnyegbombázás, biztosan lesz találat, lesz új ügyfél. Tolni kell ezerrel. Szerintem kevesen vagyunk, akik ezt megtehetik, csináljuk inkább ésszel. Az évek során felírtam néhány kérdést, amit először magamnak tettem fel, majd némi bővüléssel másoknak is. A kérdések ugyanazok, a válaszok, megoldások egyéniek, a felelősség saját, de a vállalkozói lét ilyen: ez a szabadság ára.

 

A javaslatom az, hogy ha a beleállás mellett döntesz és szeretnéd ezt ésszel csinálni, őszintén tedd fel magadnak ezt a tíz kérdést. A válaszokhoz kérhetsz segítséget is, csak légy magaddal őszinte.

Én nem hiszek az általános megoldásokban, mások másolásában, a színes képekre tett idézetekben és abban sem, hogy sokan a közösségi médiában keresnének maguknak segítőt. De az egyéni utakban igen és abban is, hogy a zsák megtalálja a foltját – ha jól keresi.

Ezt a tíz kérdést én piramisként képzelem el: az első három az alapja, utána haladunk felfelé, majd a csúcson van a lényeg: megéri? De kezdjünk az alapoktól: 

 

1. Kik az ügyfeleid?

A kérdés azért alapvető, mert a későbbi kérdések és lépések rájuk épülnek. Meg kell határoznunk, kiket keresünk. Ha nem tudjuk meghatározni, senkit sem keresünk. Minél pontosabban tudjuk, annál nagyobb esélyünk van arra, hogy ésszel dolgozva megtaláljuk őket. Mindenki nem akarhat minket, a fenti zsáknak sem lehet foltja bármi. Az nem válasz, hogy mindenki.

 

2. Miért fizetnének neked?

Ha megvan a célzott ügyfélkör, nézzünk rá a termékünkre, szolgáltatásunkra, de fontos, hogy gondolkodjunk az ügyfeleink fejével. Az nem fontos, mi mit gondolunk, csak az a fontos, hogy ők mit gondolnak. Mi olyat tudunk adni nekik, amiért fizetnek? Mik az igényeik, mire van most szükségük? Kérdezz utána, térképezd fel. Miért fognak fizetni Neked? A két szép szemünkért biztosan nem, az értő, aktív figyelmünkért sem – azért a haszonért viszont igen, amit a velünk végzett munkával realizál. Mi ez a haszon? Miért éri meg nekik? Mi nyernek ők velünk? 

 

3. Miért neked fizetnének?

Ha megvan a leendő ügyfélkör, átgondoltuk a saját szolgáltatásunkat is, emeljük fel a fejünket és nézzünk körbe. Most Rólad van szó. Ez a versenyszféra, sokan keresik még ugyanezeket az ügyfeleket. Miért Téged válasszanak? Mit tudsz, mi tesz hitelessé, miért neked fizessen az ügyfeled? Mi különböztet meg Téged azoktól, akik ugyanezektől az emberektől ugyanezt akarják? Miért döntsön úgy bárki, hogy Veled akarjon dolgozni? Ha a válaszod az, hogy semmi, lépj vissza az egyes, vagy a kettes pontra és módosítsd a választ.

 

 

4-5. Hol vannak ők? Hogyan jutsz el hozzájuk?

Amit az első három kérdésben kitaláltál csak akkor ér valamit, ha erről azok is tudnak, akik majd fizetni fognak neked. De hol vannak ők? Hogyan éred el őket? Szőnyegbombázás helyett mesterlövészet. Lehet, hogy old school módon személyesen, IRL, a kapcsolati hálódon keresztül kell elindulnod. Talán a közösségi média segít, de lehet, hogy nem. Kevesen keresnek coachot a Google-ban. Ha az ügyfeleid nem pörögnek a Tiktokon, kár ott keresned őket. Oda menj, ahol ők vannak.

 

6. Mit mondasz nekik?

 Azt kommunikáld, ami őket érdekli, ami nekik fontos, de a Te hitelességed is növeli. Ha szerinted a Coelho idézeteket kell színes képekre tenni, told azt. Írhatsz blogot, csinálj videót, edukálj, provokálj, azt tehetsz amit akarsz, szerintem a szabály csak az, hogy tudd, kiknek, mit akarsz elmondani és miben tudsz, mersz hitelesnek lenni. Ne ülj fel a divatnak: arra keresd az ügyfeled, amerre ő jár. Ráérünk még arra, hogy mi tapossuk ki nekik az utat.

Amikor megcsináltam a cégem, Messengeren írtam egy üzenetet mindenkinek, akiről azt gondoltam, hogy ügyfelem lehet, vagy elvezethet azokhoz, akik ügyfeleim lesznek. Az üzenet egyszerű volt: jeleztem, hogy mit csinálok, hogy van szabad kapacitásom és arra kértem őket, hogy ha ők, vagy az ismeretségi körükből valaki a magamfajtát keresi, azt jelezzék felém. Nem lett átütő siker, de pont annyit hozott, amire akkor készen voltam.

Megvan az ügyfél, tiszta a szolgáltatás és az is, miért Téged válasszanak. Tudod hol vannak az ügyfeleid és azt is, hogyan éred el őket, sejted, mit mondj nekik és hogyan. Legalább van mit kipróbálni. Ez már fél siker.

 

 

7. Mennyi pénzt kérsz a munkádért?

Azért csak fél, mert ebből még nem fizeted ki a havi gáz, vagy villanyszámlád. A segítő szakmában sokszor tesszük az ügyfelet az első helyre, annyira segíteni akarunk, hogy közben magunkra nem figyelünk. Most legyünk kicsit önzők. Számoljunk, mikor és mennyiért adható el? Mit mond a piac, mennyire árazod magad, az általad teremtett értéket? Tervezd meg, hogy egy hónapban hány napot tudsz, akarsz dolgozni és így kalkulálj díjat. Tanuld meg ezt emelt fővel, szégyenkezés nélkül kimondani.

 

8. Mennyi marad a zsebedben?

Csak a négy alapművelet kell, de az pontosan. Mennyi pénzt tudunk keresni egy adott időszak alatt? Fontos, de mégsem: a bevétel senkit sem érdekel, a nap végén téged sem. Az számít, mennyi marad a zsebedben, ez pedig a profit. Kiadásra optimalizálj és számolj extra kiadásokkal is (magánorvos, csőtörés, satöbbi) Mennyi a havi fix, változó kiadásod, mekkora bevétel kell ahhoz, hogy annyi maradjon a zsebedben, ami neked jó?

 

9. Mennyi időd van?

Azt is látnunk kell, mennyi időd van arra, hogy ezen dolgozz. Nem, nincs rá napi 24 órád. Ha túl sokat vállalsz be, nem optimalizálsz, nem hagysz magadnak időt feltöltődni, a kiégés veszélye igen magas lesz, különösen, ha kudarcok is érnek. Ha nem figyelsz, ellobbansz, mint a gyufa lángja. Az is fontos, hogy mennyi időd van arra, hogy ez elinduljon. Igen, ez a tartalékainkról, az egzisztenciánkról és a jelenlegi anyagi helyzetünkről szól. Ezzel játszunk vállalkozóként. Ki tudsz tartani addig?

 

 

10. Az utolsó, de legfontosabb kérdés: megéri?

Fontos, hogy nem csak anyagilag. Képes vagy rá, van benned elég akarás, motiváció, kitartás, alázat és még a csuda tudja mi ahhoz, hogy ez szakmailag és anyagilag is megérje? Azt is érdemes megkérdezni (nem csak magunktól), hogy van-e olyan háttértámogatás (társ, család, stb.), amelyik elbírja vagy akár segíti az utadat vagy annak keresését. Mert egyedül nem megy. Fogod szeretni csinálni, ad majd elég örömet, boldogságot? Belefér az életedbe, tud annak része lenni? Tudod szívvel, lélekkel csinálni úgy, hogy egy esős hétfő reggelen is örömmel kezdj el dolgozni? Bele tudod ezt illeszteni abba az életbe, amit élni akarsz? Csak kétféle válasz lehet: igen, vagy nem.

 

Magadnak ne hazudj, később sokba kerül.

Bármelyik mellett is döntesz, sok sikert kívánok.

 

 

Egyéb írásaim a témában: 

Szia, Kata

Vállalkozói útikalauz stopposoknak

Vállalkozói útikalauz 2

A bejegyzés trackback címe:

https://jegtoro.blog.hu/api/trackback/id/tr7017896267

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása